Latest Post
Loading...
  • Class of 2014 - 2015 #Harvard — at John F. Kennedy School of Government

  • A Gate to #Harvard Yard — in Cambridge, Massachusetts.

  • Go to college - #Harvard Gates — in Cambridge, Massachusetts.

Perjalanan Hidup Ini

Setiap orang mempunyai impian. Impian merupakan salah satu faktor untuk kita mengapai cita-cita yang tinggi mengunung, kadangkala apabila terkenangkan perjalanan hidup ini, hati bagai digeletik, betapa besarnya kuasa sang pencipta, tidak pernah terlintas di hati ini, aku mampu sampai ke tahap ini, satu tahap yang mampu untuk membanggakan keluargaku, inspirasi kepada rakan-rakanku, harapan untuk mereka yang masih mencari hala tuju di luar sana, coretan ini bertintatakan air mata, suka duka, hilai tawa, sedu sedan, maka terciptalah sebuah melodi kehidupan dari sebuah mozaik. Semoga kebahagian abadi bertandang pasti.

Kehidupan merupakan anugerah yang dikaruniakan daripada Allah kepada kita, setiap insan bernyawa pasti melalui detik kehidupan. Hidupku penuh dengan warna warni, aku bersyukur dengannya di atas segala yang telah ku kecapi. Satu masa dahulu, aku sama seperti remaja lain, hidupku di cybercafe, sehari almost 18 jam menghabiskan masa di hadapan screen komputer, tiada hala tuju, tiada masa depan, musik merupakan hiburanku, rokok perisa hidupku, uang hanya sebatas recehan, hidupku hitam. Tatkala insan lain sibuk berkerja, aku di kost-an berselebung selimut. Ketika insan lain lena di ulit mimpi, aku bermaharajalela di setiap pelosok jalanan, hidup ini tiada arti, kiblat entah ke mana, pandangan masyarakat terhadapku kosong, namun dibalik semua ini, tiada siapa tahu bahwa hati ini mengimpikan sesuatu yang tinggi melangit, aku mempunyai impian, cumanya aku tidak pasti bagaimana untuk menggapai impian yang telah ditanam sejak dari dahulunya.

26 July  2009, tarikh ini merupakan detik awal mula perjalanan hidupku. Sahabat karibku selama ini ditawarkan untuk lanjut study keluar negri oleh orang tuanya. Hatiku tersentap, dulunya kami kesana kemari bersama, makan minum sepinggan, susah senang bersama, kini dia pergi untuk mencapai impian yang sudah pasti, kepergian beliau menyadarkan aku, membangunkan aku daripada tidur yang panjang. Lantas, satu langkah berani mati diambilku, langkah yang masih tidak pasti, segala harta yang ada pada diriku, ku gadaikan, dalam masa seminggu aku merancang sesuatu yang pasti akan merubah diriku untuk selamanya. Impianku yang telah lama diselebungi sepi, kini mulaku gilapi. Ramai memandang sinis langkah ini, tetapi aku pasti, tuhan ada disisi dan aku mulai menapaki jalan yang belum pernah ku tempuh. Jakarta Iam Coming


18 Maret 2011, hari dimana duka menghampiriku. Disaat aku mengurus visa keberangkatanku ke mesir untuk kuliah jenjang S1 namun hari yang bahagia itu berubah menjadi hari yang paling menyedihkan dalam hidupku. Orang yang aku cintai, sayangi pergi untuk selamanya setelah 2 tahun aku dirantau. Ibundaku pergi dengan sejuta pertanyaan? kenapa aku ditakdirkan tidak dapat melihat beliau saat menghembuskan nafas terkahirnya? bahkan untuk mencium keningnya pun aku tak dapat, pertanyaan aku setiap shalat ..! Disaat aku ingin mewujudkan cita - cita, di saat aku ingin membahagiakannya. Kini aku di tinggal pergi untuk selamanya. Sampai aku hanyut dalam penyesalan yang tak kunjung usai.

16 November 2012, berbekalkan sedikit uang recehan, aku mengorak langkah ke Ibukota Jakarta setelah lama 1 tahun aku hanyut dalam penyesalan dan kini ku coba memulainya kembali. Beralaskan lengan ku lelapkan mata selama 7 hari di pinggir Attrium senen, mandi di tandas, makan tak makan. Aku mula mencari pekerjaan dan bilik untuk disewa, mulanya sukar kerana semuanya ku lakukan sendiri, tetapi apabila terkenangkan sorotan mata Ibunda, ketika ku beranjak dari rumah dan pergi merantau di kota antah berantah, aku tahu ada cahaya di hujung sana dan aku menjadi tegar menghadapinya. Alhamdulillah, aku lepas interview pada 14 Januari 2013 disalah satu perusahaan di  UOB Plaza bidang Investment & Banking, dengan permulaan gaji yang hanya cuma tak seberapa, ku terima dengan hati terbuka, rezeki tuhan ada di mana-mana, aku mendapat bilik kecil di daerah tanggerang selatan, maka bermulalah langkahku di Ibukota Jakarta, hari berganti hari hinggakan tidak ku sadari sudah memasuki bulan ke dua kehidupanku di Ibukota. Dengan rekod yang agak baik, selepas bulan ke tiga, aku ditawarkan ke fasa seterusnya untuk menjadi pegawai tetap, berita baik ini ku sambut dengan air mata. Ya Allah, mudahnya jalan yang telah kau lakarkan, bulan berganti bulan, pendapatanku semakin hari semakin bertambah baik. Sesungguhnya perjalanan ini sedang bermula.

Dan sekarang ...  MBA di Harvard merupakan impianku. Impian yang masih kelam, tetapi ini yang ku impikan. Usaha merupakan tangga untuk kita berjaya. Yakinlah rekan-rekan, ada jalan di luar sana. Tukar mindset anda, anda pasti berjaya :) and good luck for you.
Comments
0 Comments

0 comments:

Video Gallery

Live Your Life Just Do Whatever Makes You Happy Today from Mr. Lubis on traveller.

Live Your Life Just Do Whatever Makes You Happy Today from Mr. Lubis on traveller.

40 million United fans on Facebook from Mr. Lubis on Manchester United.

  • Terbang Ke Eropa
    London - Saat berlibur ke negeri orang, tentunya traveler harus menyiapkan berbagai perlengk
  • Berkunjung Ke Eropa
    Traveling ke Eropa berarti Anda akan mengunjungi tempat yang sangat lain dari Asia. Ole
  • Liburan Ke Eropa
    Eropa di mata traveler Indonesia adalah kota tua dan antik, perkebunan anggur nan
  • Visa Schengen
    Liburan ke Eropa, jangan lupa membawa Visa Schengen. Inilah 'benda sakti' yang memudahkan
  • Camilan Khas Eropa
    Traveling ke Eropa, tak afdol kalau belum mencicipi aneka kulinernya. Beda neg